آیا ولایت فقیه مساله کلامی یا مساله فقهی و تقلیدی است ?
نشست فرهنگی مهدویت با محوریت ولایت فقیه با حضور جناب آقای «یزدانی»، استاد بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در جمع خواهران طلبهی مدرسهی علمیهی حضرت فاطمهی محدثه(س) برگزار شد.
وی با اشاره به تعریف ولایت فقیه، اقسام ولایت را این طور برشمرد و تصریح کرد:
«ولایت بر دو قسم تکوینی و تشریعی است. ولایت تکوینی به معنای تصرف در موجودات و امور مربوط هستی است و این ولایت ازآن خداست و همه تحت اراده و قدرت خدا قرار دارد و ولایت تشریعی را با توجه به آیهی 67 سوره یوسف به دوقسم قانونگذاری و زعامت و رهبری است و فقط کسی مجاز به حمل قانون است که از طرف خدوند متعال ماذون باشد».
یزدانی در ادامه با مطرح کردن این سؤال که آیا ولایت فقیه مساله کلامی یا مساله فقهی و تقلیدی است گفت: «مسألهی ولایت فقیه هر دو ویژگی را داراست؛ از سویی مربوط به فعل خداوند است و خداوند همان گونه که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، جانشینی در امر حکومت نصب کرده، در زمان غیبت امام معصوم(ع)نیز جانشینی برگزیده است و از سوی دیگر مسالهی ولایت فقیه، در معرض آسیبها و شبهات کلامی فراوان قرار گرفته است».
وی درپایان به ادلهی نقلی و عقلی ولایت فقیه اشاره کرد و افزود: «دلیل عقلی ولایت فقیه این است که هر جامعهای برای انتظام امور خویش نیازمند حکومت است و در عصر غیبت که استیفای مصالح جامعه در حد مطلوب نیست، باید نزدیکترین مرتبهی حد مطلوب آن را به حکم عقل تامین کرد. در نتیجه پس از امام معصوم(ع) فقیهی جامع الشرایط، رهبری و ولایت بر مردم را بر عهده میگیرد».
یزدانی اضافه کرد: «دلیل نقلی این مساله را میتوان با توجه به آیات قرآن کریم و روایات به دست آورد. برای اثبات ولایت فقیه باید اصل حکومت و ولایت در اسلام و اطلاق ولایت در قرآن کریم با توجه به آیهی «النبی اولی با المومنین من انفسهم؛ پیامبر نسبت به مردم از خود آنان سزاوا تر است»، انجام شود».