موانع ارتباط پایدار و مؤثر
بخش اول
شما به عنوان سرگروه یا مربی باید برداشت درستی از صحبتهای مخاطب و متربی خود داشتهباشید تا رفتار و گفتار مناسبی در برابر آن ارائه کنید. فهم دقیق گفتههای طرف مقابل، خاصه نوجوانان و جوانان که گاهی کمرویی، خجالت یا عدم اعتماد به نفس در آنها، باعث میشود نتوانند چیزی که در ذهنشان میگذرد را به خوبی منتقل کنند؛ یکی از معضلات امروز ماست.
خوب گوش دادن و سپس برداشت درست از شنیدهها، یک مهارت بزرگ است که آمیخته به موانع و مشکلاتی شده که رفع آنها میتواند ما را به موفقیت و ایجاد رابطهای پایدار و مؤثر کمک کند.
برخی از این موانع عبارتند از:
پیشداوری
یکی از عناصر مهم در این پروسه، این است که زود قضاوت نکنیم. اینکه شناختی که از قبل نسبت به مخاطب و نتربی خود دارید، باعث نشود از ابتدا در مورد صحبتهایش داوری کنید و بدون گوش دادن دقیق به حرفش بخواهید نتیجهگیری نمایید.
در این حالت شما اگر با دقت هم به سخنان او گوش بدهید ذهنتان ناخودگاه دنبال بهانهای از میان حرفهای او میگردد تا ذهنیت اولیه شما را اثبات کند.
????گزینش
برخی اوقات به گوشهای از حرفهای مخاطب گوش میکنیم و برخی از حرفهایش را نشنیده میگیریم. این بدترین مانع درک دقیق و درست سخن است. کافی است وقتی مخاطب شما میگوید«این مشکل در برادر من هم وجود داشت» شما این حرف را ندیده بگیرید و برای حل همان مشکل با خودتان فکر کنید از خانوادة او کمک بگیرید.
شاید همین مسأله کوچک تبدیل به یک بحران خانوادگی شود.
فکر کردن به جواب
این عادت اغلب ماست که با شنیدن بخشی از صحبتهای طرف مقابل، سریع ذهنمان درگیر جواب میشود و کامل به صحبتهای او توجه نمیکنیم. وقتی ذهنتان مدام درگير پيداکردن پاسخ مناسب براي طرف مقابل است و او صحبت ميکند و شما در ذهن خود مرور ميکنيد چه جوابي بدهيد؛ یا بخشی از صحبتهایش را متوجه نمیشوید و یا او که میبیند حواس شما به حرفش نیست، دلسرد میشود.
ادامه دارد…