هالیود_باربیسم_تغییر سبک زندگی
عروسکهای باربی که از دههی 1960 در آمریکا رواج پیدا کردهاند، در حقیقت بر اساس فرم بدن زنان روسپی آلمانی طراحی شدهاند و سپس به نژاد آنگلوساکسون تغییر فرم پیدا کردهاند، اما پدیدهی باربیسم و تشبه به این عروسکها توسط فیلمهای هالیوودی رواج داده میشود؛ سوپراستارهایی که با قامتی کشیده و اندامی لاغر، به عنوان زنان زیبا و معشوقههای فیلمهای هالیوودی معرفی میشوند، مروجان این پدیده هستند.
جوانان سراسر دنیا با دیدن این سوپراستارها اندام خود را با آنها مقایسه میکنند و برای هر چه لاغرتر شدن، به رقابتی سنگین با خود و اطرافیانشان میپردازند. همچنین است در جراحی کردن فرم بینی، لبها و گونهها تا هر چه بیشتر به شاخص زیبایی هالیوودی نزدیکتر شوند. این رقابت سنگین، علاوه بر اینکه هزینههای بسیاری را بر خانوادهها در جوامع مختلف تحمیل میکند و بازار دارو، لوازم آرایشی، لباس و… تولید غرب را گرم میکند، آسیبهای بسیاری بر فرهنگهای بومی وارد میکند و به بسیاری از نابسامانیهای اجتماعی دامن میزند.
در فرهنگ ایرانی و طب اسلامی، این قدر لاغر بودن به هیچ وجه نه ارزش فرهنگی محسوب میشود و نه معیار سلامتی بدن؛ لکن در کشور ما نیز مسابقهی لاغری و استرسهای حاکی از اضافه وزن، روند رشد بالایی دارد؛ به گونهای که حتی افرادی که از دیدگاه پزشکی مدرن و سنتی، نرمال محسوب میشوند دچار استرس و نگرانی موهومی برای رسیدن به شاخص اندام هالیوود میشوند و آرامش روانی خود را از دست میدهند.