چند پیشنهاد برای ایجاد یک محیط یادگیری امن و قابل اعتماد
روشهای_کلاسداری
روشهای_حلقه داری
احساس تعلق جمعی
احساس تعلق یک شبه حاصل نمیشود. در دراز مدت از فعالیتهایی استفاده کنید که به بچهها فرصت میدهد احساسات و افکار و ایدههایشان را بیان کنند.
اسمگذاری ممنوع
مهمترین رفتار ممنوعه در گروه اسمگذاری است. هیچ کس حق ندارد بچهها را جز با نام آنها خطاب کند. اسمگذاری نوعی آزار کلامیست. با آن مقابله کنید، در غیر اینصورت محیط هرگز برای گروهی از دانشآموزان امن نخواهد بود.
ندانستن را به رسمیت بشناسید
وقتی جواب سؤالی را نمیدانید بگویید من هم نمیدانم یا دقیقاً مطمئن نیستم. وقتی مثل یک انسان معمولی و نه دانای کل رفتار کنید، بیشتر قابل اعتماد به نظر میرسید.
همراه با بچهها مطالعه کنید
طوری رفتار کنید که بچهها ببینند شما هم در حال یادگیری هستید و برای آن تلاش میکنید.
آرام باشید و بمانید
یک عصبانیت آنی یا یک لحظه برآشفتن و بروز خشم اثری روی رابطه دارد که برای بازسازی آن باید مدتها وقت صرف کرد. روشهای مقابله با عصبانیت را یاد بگیرید و به کار ببندید.
هیچ فرصتی را برای مهربانی از دست ندهید
اختلافها را زود حل کنید
اگر اعضای گروه با هم مشکل دارند، وقت بگذارید و از طریق گفتوگو اختلاف را حل و فصل کنید.
از بیان ناتوانی نترسید
اگر از بچهها میخواهید درباره احساس ترس، تنهایی، گیجی یا ناتوانیشان بنویسند یا حرف بزنند، خودتان هم باید از تجربهتان بگویید. این یک راه خوب برای اعتمادسازیست.
به عهدتان پایبند باشید
اجرای آنچه برای بیتوجهی به قوانین کلاس در نظر گرفته شده، نهتنها جایگاه شما به عنوان مربی پیگیر و ثابتقدم را تثبیت میکند بلکه شاهدیست بر اینکه همه در فضایی قابل اعتماد هستند.
لبخند را فراموش نکنید
تصور کهنه «مربی پراُبهتِ جدی و اخمو» را از ذهنتان بیرون کنید و بگذارید بچهها ردیف دندانهای سفیدتان را درست و حسابی ببینند. هر چه بیشتر بخندیم، لبخند و همراهی بیشتری دریافت خواهیم کرد.
از هیچ فرصتی برای نشان دادن صبر و بردباری غافل نشوید
بخندید و شوخی کنید
خنده و شوخی فشار و تنش را کاهش می دهد.
حق انتخاب بدهید
و در آخر بیاد داشته باشید ساختن یک محیط و رابطه خوب حس خوبی را در متربی به وجود خواهد آورد. برای ساختن آن تلاش کنید.