❇️جذب و نگهداشت جوانان و نوجوانان در مجموعه های فرهنگی
اعطای مسئولیت به اعضاء
یکی از مباحثی که ارتباط مستقیم و جدی با مسئله جذب و نگهداری جوانان و نوجوانان در تشکلهای فرهنگی دارد به کارگیری اعضاء در اداره امور تشکل و اعطای مسئولیت به آنها می باشد.
در خصوص مسئولیت دادن به افراد چندین دیدگاه متفاوت وجود دارد اما به نظر می رسد که اولاً می توان اعطای مسئولیت را به افراد جزیی از اجزاء روش تربیتی «تشویق و تنبیه» و یا « هبه و محروم سازی» قرار داد.
براین اساس گاهی می توان با محروم سازی و یا ایجاد موقعیت برای افراد مانع یا باعث رشد افراد شد و یا حرکت ایشان را در مسیر رشد و تعالی کند یا تند کرد.
چنین به نظر می رسد که برای مسئولیت دادن به افراد باید به پنج مسئله اساسی توجه داشت:
1. مطابق مضامین روایی، مسئولیت دادن ما به افراد باید متناسب با خوب و بد بودن آنان باشد و نباید موقعیت ها و فرصت های تشکل به میزان مساوی در اختیار افراد«خوب کردار» و «بدکردار» قرار بگیرد و ملاک و معیار این امر باید توانمندی و تلاش آنان باشد.
2. مسئولیت ها باید متناسب با قابلیت افراد یا همان توان و ظرفیت مخاطبان به آنان داده شود وگرنه شأن و جایگاه آن مسئولیت حفظ نخواهد شد.
3. رسیدن به مسئولیت اداره رده های بالای تشکل باید براساس قاعده«تدرج» به مرور زمان و با کسب پختگی لازم صورت پذیرد و کسی نتواند یک شبه تا رده های کلیدی تشکل ارتقا سمت پیداکند چون این امر ارزش آن جایگاه را برای او پایین می آورد و موجبات دلسردی و بی انگیزگی سایر اعضای قدیمی تشکل را فراهم می آورد.
4. استعداد سنجی دقیق در اعطای مسئولیت ها در تشکل باعث خواهد شد تا بهره وری بیشتر و بهتری در نتیجه انجام امور صورت بپذیرد و این امر خلاقیت و توانایی افراد را در خدمت پیشرفت و تعالی تشکل قرار خواهد داد.
5. برای اعطای مسئولیت ها که عامل موثری در جذب و بویژه نگهداری اعضاء در تشکل می باشد باید برنامه های ویژه کاردسازی از قبل طراحی و تدوین شده باشد و فعالیت تشکل ها بدون کادرسازی مطلوب و ایده آل به شمار نمی آید.