حكمت القاب و اوصاف معصومين (ع) | #حکمت_عبادات
حضرت آیتالله جاودان؛
حكمت القاب و اوصاف معصومين (ع) | #حکمت_عبادات
نه تنها عبادات، بلكه القاب و اوصاف معصومين (ع) نيز حكمتي غير از آن معاني ظاهري دارد. ما موظفيم اين كلمات را بر زبان جاري كنيم؛ اما بايد به دنبال اين باشيم كه باطن اين كلمات و حكمت اين عبارات و الفاظ چيست؟
شخصي از امام صادق (ع) سؤال كرد: چرا رسول خدا را ابوالقاسم ميگويند؟ فرمود: براي اينكه آن حضرت فرزندي داشت به نام «قاسم» و چون پدر قاسم بود از اين جهت به رسول خدا، «ابوالقاسم» ميگفتند. راوي عرض كرد: اين معنا را من ميدانم؛ كمي روشنتر بيان كنيد كه چرا رسول خدا (ص) را ابوالقاسم ميگويند؟ حضرت فرمود: چون عليبن ابيطالب (ع) قسيم الجنّة والنّار است، «قاسم» است؛ يعني قسمتكنندهٴ بهشت و جهنم است. در قيامت آن حضرت به اذن خدا جهنميها را به جهنم و بهشتيها را به بهشت فرا ميخواند. پس علي (س) قاسم است. و چون خداوند متعال عليبن ابيطالب را در همان دوران كودكي به دامان پيامبر منتقل كرد و از همان طفوليت رسول خدا معلم و عليبن ابيطالب شاگرد پيامبر بود و از آنجا كه هر شاگردي فرزند استاد است و استاد حق پدري بر او دارد، پس علي (ع) به منزلهٴ فرزند اوست. از اين رو پيامبر را «ابوالقاسم» مينامند، اين معنا و تفسير براي ابوالقاسم از حكمت اين كنيه است. و هر كسي نميتواند بفهمد و معنا كند.
بنابراين، آنچه در تعبيرات معصومين (ع) به عنوان الفاظ عبادات آمده اين است كه آن حضرات، به اندازهٴ فكر ما سخن گفتهاند، نه اين كه حكمت و حقيقت نماز همين باشد كه ما ميخوانيم؛ بلكه پشت پردهٴ اين الفاظ و معاني و مفاهيم، حقايقي است. ولي اگر فكر را توسعه داديم، آنگاه از پشت پرده و ماوراي اين الفاظ مطالب ديگري را هم كم و بيش ميفهميم. چون رسول خدا (ص) فرمود: «إنّا معاشر الأنبياء أُمرنا أن نكلّم الناس علي قدر عقولهم» ما موظفيم با مردم به اندازهٴ فكر آنها سخن بگوييم. ولي هر كس به اندازه فكر خود ميفهمد.
ادامه دارد…