چت، آسیب ها و کارکردها
نگاهی به واقعیتهای موجود در فضای مجازی؛
وجود بیش از 18 میلیون کاربر اینترنت، ضریب نفوذ 27درصدی اینترنت، ثبت بیش از 10 میلیون وبلاگ فارسی، استفادهی حدود 14 میلیون کاربر تلفن همراه از سرویسهای gprs وحدود 4 میلیون کاربر از اینترنت پرسرعت گوشههای از حضور پررنگ اینترنت در زندگی ایرانیان است.
گفتوگوی مجازی
خصیصهی تعاملی بودن وسایل ارتباطی جدید بیشترین نمود خود را در قالب گفتوگوی مجازی و خصوصاً چت آنلاین داشته است. در اینترنت شکلهای اولیهی گفتوگو و گپ معطوف به نوشتار و استفاده از کاراکترهای نوشتاری بود؛ ولی امروزه تمام عناصر دیداری، شنیداری و نوشتاری در نرمافزارها و سرویسهای چت آنلاین به کار گرفته میشود .
پنهان بودن هویت یا ناشناسی اصلیترین دلیل علاقهی کاربران به استفاده از چت است. این جنبه طیف وسیعی از انگیزهها را پوشش میدهد؛ از کاربرانی که به دنبال سوءاستفادههای مالی، جنسی و… هستند تا کاربرانی که اولین تجربههای گفتوگوی آنلاین را میخواهند در این محیط تجربه کنند. در بسیاری از موارد تلاقی و تداخل این انگیزهها از سوی کاربران مختلف پیامدهای نامطلوبی را سبب میشود.
⚡️آسیبشناسی چت
در سالهای اخیر، چت در کنار مزایا و قابلیتهای فراوان خود زمینهساز آسیبهای اجتماعی از قبیل: تجاوز به حریم خصوصی افراد، سوءاستفادههای مالی و اخاذی و ترویج روابط متضاد با هنجارهای اجتماعی بوده است.
استراتژیهای مواجهه با چت
استراتژیهای کنترل و نظارت باید هوشمندانه، انعطافپذیر و سازگار با ماهیت رسانهی اینترنت باشد. توافق بر سر میزان و نوع استفاده میان نوجوانان و والدین، ایجاد وبسایتها و نرمافزارهای داخلی گفتوگوی مجازی از سوی نهادهای مسئول، اطلاعرسانی و آسیبشناسی اجتماعی چت و… از این گونه استراتژیها هستند. یکی از هوشمندانهترین استراتژیهای در این حوزه ارتقای سواد رسانهای است.
از یک منظر کلی، سواد رسانهای مجموعهای از شایستگیهای ارتباطی تعریف شده است که توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تعامل اطلاعاتی در اشکال متفاوت پیامهای چاپی و غیرچاپی را داراست.
کارشناسان سواد رسانهای را پاسخی به حل مشکلات ناشی از رسانهها معرفی میکنند و عقیده دارند این پروژه باید به عنوان بخشی از واکنشهای کلی آموزشی مدارس در برابر خشونت و سایر آسیبهای رسانهای در نظر گرفته شود.